"Together we create our memories"


Disclaimer

Welcome Earthlings :) Thanks for visiting this site
Bytheway , my blog my story | MY RULE |
Do read, not judging . Thanks :)

Muhammad Adam Mikail



23 Mar 2016 | 21:36 | 0 ♥
Perginya seorang pejuang Brain TumorStage 4.......

Assalamualaikum w.b.t ....

Tanggal 22 mac 2016, insan bernama Muhammad Adam Mikail telah pergi mengadap Illahi kerana menderita atas Brain Tumor Stage 4... Baru berusia 2 tahun 7 bulan. Penyakit yang dapat detect pada usianya 2 tahun. YA Allah...

kisahnya, Muhammad Adam Mikail (Dikdam) adalah anak buah diana yang sangat comel and montel. Sejak 7 bulan lalu nama Dikdam sering disebut di laman sosial. Dikdam asal dari panggilan Kak Ish buat dikdam.. Seawal umur 2 tahun sayang kena hadap penyakit yang semakin lama semakin teruk .

 Ya Allah x dapat ateh bayangkan bertapa kuatnya sayang hadapi semua ini. Ateh sentiasa ingat pada dikdam. Ateh x dapat nak tahan sebak bila ateh dapat tengok muka sayang buat kali terakhir.. Sayang,, masa ateh dapat tau sayang dah pergi tinggalkan kami, ateh speechless. Ateh x tau nak bagi reaksi apa bila dapat tau berita sedih tu. Ateh balik rumah, ateh baring atas sofa then ateh rasa mcm ateh mimpi. Tapi sayang.... memang itu lah kebenarannya. Hampir sejam sayang,, ateh x ada apa apa reaksi. ateh rasa macam tiba tiba otak ateh blackout. 

Tepat pukul 1 pagi (23.3.2016) jenazah sayang sampai dekat Teratak Ayahnda Ibrahim Akibe... masa tu ateh kuatkan diri ateh bangun dari tidur semmentara tunggu sayang sampai... Mak long cakap sayang dah sampai rumah. Ateh siap siap terus ateh pergi jumpa sayang... Sekali lagi ateh speechless bila ateh nampak sayang terbaring kaku atas katil sambil berbalut kain putih. Ya Allah.... hati mana tak sedih bila nampak orang yang kita sayang terbaring macam tu... 

sayang....ketahuilah sepanjang malam ateh dengan ak long, ayang, mama, mak tok yah, acu semua berjaga tunggu sayang. Gilir gilir kami berjaga tunggu sayang sementara nak tunggu siang. Masya Allah x dapat ateh gambar kan perasaan ateh masa tu. Ateh paksakan diri untuk tatap sayang walaupun ateh tau sayang x akan bagi respon apa apa bila ateh tatap muka sayang... Malam tu ateh rasa malam yang sangat panjang . . . 

06:00 pagi

Mata ateh dah berat dengan air mata..ateh ambil masa sejam untuk rehatkan mata ateh. Tepat pukul 7.20 pagi ateh siap siap terus pergi dekat sayang. Masa tu orang makin ramai datang ziarah sayang.. Ateh tolong tok yah siapkan kelengkapan untuk mandi sayang. Ateh tolong siapkan bunga rampai untuk sayang. Masa tu ateh tahan mata supaya x menitis. Ateh tengok, mummy sayang orang yang paling tabah. Mummy redha dengan ketentuan Allah. Tapi,.... ateh x boleh nak jadikan mummy sebagai contoh, 

9:00 pagi

Sayang.....seminit sekali ateh tengok jam ja...depa semua cakap nak kebumikan sayang pukul 10 pagi. Hati ni resah bila tengok jam. Lagi sejam ja ateh dapat tengok muka sayang.. Pukul 9 pagi abah angkat sayang untuk dimandikan... ateh ada masa sayang dimandikan. Family terdekat ja dapat tengok sayang mandi. Ya Allah....ateh tengok muka sayang bersih sangat... Putih gebu. Ateh rasa mcm nak gomoi sayang macam dulu. Setiap saat ateh x lepas dari tengok sayang mandi..Badan sayang dah wangi kan? dah lama sayang x mandi macam tu kan? 

Lepas mandi abah dukung sayang bawa ke depan. abah baringkan sayang atas kain kafan. Masa tu ateh x dapat tahan air mata ateh. Sebab ateh tau masa ateh untuk menatatap wajah sayang cuma beberapa minit ja yang tinggal. Tapi ateh redha semua ni sayangku... Ateh tatap wajah sayang sampai wajah sayang ditutup dengan kain kafan. Masya Allah . .. Ateh kuatkan hati untuk semua ni . Kami semua redha sayang pergi... Kami semua x sanggup nak tengok sayang lawan sakit sayang tu... 

10.30 Pagi

Selesai solat jenazah, ateh ikut sayang sampai ke 'Rumah Baru' sayang... rumah baru sayang sebelah rumah Wan Eim. Angah Jan dah siapkan rumah untuk sayang. Ateh tunggu sampai habis talkin untuk sayang.. Masa pengebumian sayang tu, Allah redupkan cuaca untuk kita semua.. Cuaca masa tu redup sangat, sayang tau? Ateh tabur bunga rampai atas rumah baru sayang tu... mesti sayang bau wangi kan?


Sayang.... Ateh sentiasa ingat dekat sayang... nanti bila adik Aylan Qadri dah besar, ateh akan cerita semua pasal sayang dekat adik aylan. Ateh akan cerita dari awal sayang ada dengan ateh sampai akhir hayat sayang. Semua tu x akan lekang dari memori ateh. Terima kasih sayang... atas memori manis yang sayang bagi untuk ateh. In Sha Allah syurga tempat mu sayang.... 

Al-fatihah buat Muhammad Adam Mikail . . . 

Terima kasih kepada semua yang tak putus-putus doakan untuk anak syurga kami ni... Hanya Allah yang layak membalas jasa kalian semua. Semoga kalian terus berdoa agar arwah Muhammad Adam Mikail ditempatkan di syurga firdaus. Amin Ya Rabb.....


Masa ni sayang baru berapa bulan jaa.....














Copyright ©. Code thanks to OhMissLinda.Re-edited by NayliIdzwati. With little helped of CikGee